Po live "ŚLUB I WESELE 2021 - PRZEKŁADAĆ CZY NIE?, który obejrzało tysiące osób powstało wiele pytań i obaw zarówno par młodych, jak i usługodawców.Przez ponad 2h próbowaliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości obserwatorów w następującym składzie:
Adwokat Anna Coban (@adwokat_anna_coban),
Anna Żukowska - właścicielka stodoły weselnej (@stodola.czeresniowy.sad),
Marcin - fotograf (@uchwycmoment),
Ola - florystka/dekoratorka (@gdzieszumilas),
Jarek - catering (@twister_catering),
Kuba Król - Dj ( @djkubakrol )
oraz ja - Marta Trojanowska - suknie ślubne w 1 dzień (@martatrojanowska, @suknie_boho).
Najczęściej pytaliście o:Zadatki i zaliczki – jak je odzyskać i czym się od siebie różnią?Terminy – jak długo trzymać wyznaczoną datę, wiedząc, że restrykcje zmieniają się z dnia na dzień?Jaka jest dozwolona liczba gości na weselu w plenerze i obiektach zamkniętych?Jakie macie prawa w przypadku kontroli policji, sanepidu?Jak zgodnie z prawem zorganizować wesele na taką liczbę gości, na jakiej Wam zależy?Jak rozwiązać kwestię płatności i umów z cateringiem czy firmami dekoratorskimi, które już wydały jakąś kwotę na produkty dla Was?Co zrobić, by wesele w kwietniu/maju się odbyło, mimo że rząd nie zapowiada poluzowania restrykcji?I wiele, wiele innych kwestii. Postanowiliśmy zrobić dla Was podsumowanie naszych wypowiedzi oraz uruchomić newsletter z poradami prawnymi, które będą aktualizowane wraz ze zmianami w prawie naszego kraju.Jeśli chcesz być na bieżaco z najnowszymi informacjami na temat obostrzeń w temacie organizacji wesela w roku 2021,
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
A jeśli chcesz dowiedzieć się jak zorganizować wesele w 10 dni - przeczytaj ten artykuł 🙂Cztery wesela po kwarantannie - czyli jak zorganizować wesele w 10 dni! Jeśli chodzi o nas – usługodawców, to wiadomo, wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i jak to ludzie – walczymy o przetrwanie w naszej upadającej branży. Każdy z nas jest inny, więc nie możemy odpowiadać za wszystkich, ale namawiamy Was do wybierania usługodawców, którzy tak jak my, wyżej wymienieni, są elastyczni i chętni do współpracy. Czytajcie opinie o usługodawcach, a także dokładnie sprawdzajcie umowy przed podpisaniem!Do tych istniejących umów, często zawieranych przed pandemią, możecie dopisać aneksy, które uwzględniają obecną sytuację w kraju i na świecie.Informujcie usługodawców o Waszych obawach, dylematach, problemach, żeby także wiedzieli „na czym stoją”. Jeśli np. wiecie, że chcecie zrobić wesele na 100 osób, a blisko ślubu dowiadujecie się, że rząd pozwala robić eventy do 50 osób lub jeśli zależy Wam na rodzinie z zagranicy, a nie wiadomo czy będą mogli przylecieć itp., to macie kilka wariantów:
- Ustalcie z usługodawcami plan B – czyli awaryjny termin, gdyby okazało się, że wesele w pierwotnym może się nie odbyć lub odbyć, ale nie do końca na Waszych warunkach;
- Podpowiedzcie lokalowi, który chcecie wynająć, by skonsultował się z adwokatem i dowiedział, jak zrobić event zgodnie z prawem, nawet jeśli oficjalnie nie będzie można robić wesel (tak, jest to możliwe);
- Podpiszcie z usługodawcami aneks zawierający ustalenia jak rozwiążecie kwestię zadatku/zaliczki w takiej sytuacji (tak, by nie przepadł/a) i ile przed ślubem musicie dać znać czy wesele się odbędzie;
- Ustalcie z firmą dekoratorską i cateringiem co w sytuacji, jeśli odwołacie wesele bardzo blisko terminu (1-7dni) i będą już zakupione wszystkie produkty spożywcze czy kwiaty – ktoś przecież poniesie koszty. Szukajcie po ludzku rozwiązań – Wy powiecie, że to nie Wasza wina, ale nie jest to także wina usługodawcy, więc szkoda byłoby go na te koszty narażać, a także marnować jedzenie czy kwiaty. To jedzenie, którego nie da się zamrozić można np. rozesłać do rodziny, kwiaty również. Można też ogłaszać się na różnych forach społecznościowych, grupach i próbować to sprzedać po kosztach tak, by odzyskać jak najwięcej środków.
Najważniejsze jest, by znaleźć kompromis w tych zwariowanych czasach, gdzie ludzie są źli, smutni, chorzy, pozbawieni środków do życia i generalnie otacza nas natłok negatywnych emocji, które wszystkim się udzielają… Wy – młodzi, chcecie przeżyć piękny dzień! My – usługodawcy, chcemy przetrwać kolejny ciężki dla nas rok i zrobimy wiele, by dopasować się do rynku (obniżki cen, mniejsze pakiety fotograficzne, elastyczność godzin i terminów)!Młodzi, pamiętajcie proszę, że po drugiej stronie umowy też jest człowiek i nie wykorzystujcie teraz ludzkiej dobroci i słabości. Nie rezygnujcie z długo planowanej uroczystości tylko dlatego, że np. przysłowiowa ciocia z Ameryki nie może przylecieć lub że według prawa można zrobić tylko nieco mniejsze wesele niż sobie wymarzyliście. Jeśli macie umówionego filmowca na ślub i wesele i zapłaciliście mu już zaliczkę, a wesele ma się nie odbyć to zaproście go chociaż na ślub i sesję plenerową. Dzięki temu on może dożyje do kolejnego sezonu, a Wy będziecie mieli piękną pamiątkę dla rodziny, która nie mogła być z Wami.A Wy, kochani usługodawcy, pamiętajcie jak duża jest konkurencja i jak ważne są Wasze opinie zbierane latami. Nie próbujcie zarobić na nieszczęściu par młodych. Wiemy jak trudny był to dla nas rok, że są kredyty, leasingi, lokale i pracownicy do utrzymania, ale tylko spokój i elastyczność mogą nas uratować! Wyjdźcie do Waszych klientów z alternatywną ofertą! Nie będzie sesji ślubnej, bo ślub odwołany a zaliczka wpłacona? Zaproponujcie inny termin lub sesję ciążową, jeśli pojawi się okazja. Suknia ślubna prawie gotowa, zaliczka zapłacona, ślub odwołany? Dokończcie usługę i zaproponujcie darmowe poprawki wtedy, gdy będzie ustalona nowa data, a może także przeróbkę sukni na bardziej casual, jeśli to możliwe?Jeśli chodzi o najbliższe miesiące (kwiecień, maj) to pewnie do ostatniej chwili nie będzie wiadomo co wolno, a czego nie (choć jeśli słuchaliście wypowiedzi Pani adwokat to już wiecie, że wolno prawie wszystko?), dlatego ustalcie z usługodawcami, kiedy najpóźniej możecie im dać znać czy wesele się odbędzie tak, by zdążyli się do niego przygotować.My podczas live'a na kanapie ustaliliśmy, że:
- Dj i fotograf potrzebują takiej informacji dosłownie dzień wcześniej, by naładować sprzęty i ogarnąć dojazd;
- Firma dekoratorska/florystyczna potrzebuje tygodnia, aby zamówić np. kwiaty z Holandii, ale jeśli podejmiecie spontaniczną decyzję o zrobieniu wesela 3dni przed terminem to też znajdą świetne rozwiązanie! Wystarczy im zaufać;
- Stodoła weselna potrzebuje około 3dni na przygotowanie trawnika, pościeli w pokojach noclegowych, wynajem agregatu itp.;
- Suknia ślubna (jeśli z naszej pracowni) powstaje w 1 dzień, więc wystarczy, abym wiedziała o tym kilka dni wcześniej, by wcisnąć spontaniczną klientkę w grafik ? Jeśli takich „spontanów” jest więcej i grafik pęka w szwach to możemy przerobić jakiś gotowy wzór z wieszaka od ręki lub możesz skorzystać z Allegro, Olx, wyprzedaży w salonach i dopasować sobie suknie u krawcowej.
- Wizażystce czy fryzjerce też wystarczy dzień na przygotowanie się do pracy!
Dlatego…. Jeśli Wasz termin wesela zbliża się wielkimi krokami, a rząd nadal nie pozwala na zaproszenie gości to nie przekładajcie pochopnie terminu z maja na lipiec, bo może się okazać tydzień przed majowym terminem, że jednak to wesele może się odbyć i Twoja ekipa da radę wszystko przygotować na czas!? Ustalcie sobie jednak z usługodawcami plan B, czyli zapasowy termin właśnie np. na lipiec czy wrzesień, gdyby jednak okazało się, że tydzień przed majowym terminem nadal nie ma zezwolenia na wesele, a Wasza sala nie skorzystała z pomocy prawnika i nie przygotowała się na zorganizowanie takiej imprezy legalnie ?Teraz uwaga! Gdy termin wesela jest ustalony na kwiecień/maj to trzymajcie go do końca, bo nawet jeśli zrezygnujecie w ostatniej chwili to pewnie nikt nie wskoczy na Wasze miejsce! Jeśli jednak Wasze wesele jest od razu zaplanowane na letnie/wczesnojesienne miesiące, gdzie jest duże prawdopodobieństwo, że imprezy będą się odbywać normalnie to nie zwlekaj z odwołaniem terminu, jeśli już wiesz, że nie chcesz robić wesela, bo na Twoje miejsce może być chętnych wiele innych par młodych. Myślcie o usługodawcach, którzy zamiast pełnej kwoty zostaną tylko z Waszym zadatkiem albo z niczym.Spróbujmy wspólnymi siłami i dobrą wolą sprawić, by ten rok był choć trochę lepszy i spokojniejszy od poprzedniego, by Wasze marzenia nie musiały czekać kolejnych miesięcy na realizację i by wspaniali fachowcy z wieloletnim doświadczeniem nie musieli zamykać swoich biznesów z powodu panującej pandemii!Zapisując się do newslettera otrzymacie wiele cennych porad prawnych zarówno dla par młodych jak i podwykonawców. Gdy pojawią się jakieś nowe restrykcje to rozwiniemy tekst o kolejne aspekty, ciekawostki, promocje czy usługi last minute;)Życzymy Wam samych przyjemnych współprac, realizacji planów weselnych, nawet jeśli w nieco zmienionej formie oraz zdroooowiaaaa!<3 Marta Trojanowska i mam nadzieję cała branża ślubna;)
[kkstarratings]